Portobello champignons met notenboter

donderdag, april 10, 2014



Grappig om te vertellen: voor dit receptje heb ik nog nóóit pindakaas gegeten. In tegenstelling tot de meeste Nederlanders ben ik er niet echt mee opgegroeid. Als kind zijn de vond ik de geur van pindakaas zó ontzettend vies, dat het mij ervan weerhield om het ooit te proberen.

Mijn vriend Ben vindt pindakaas echt heerlijk, dus dit gerechtje maakte hem heel enthousiast. En ik? Ik was een beetje terughoudend, maar ik vond het wel tijd om het eens te proberen. Het zou niet het einde van mijn leven betekenen, zo beredeneerde ik. En ik ben erg blij dat ik het heb geprobeerd want het was zo ongelofelijk lekker!

Ingredienten Portobello's
  • 2 verse, grote Portobello champignons
  • 1 cup pindakaas of raw cashew boter
  • 1 grote eetlepel boter
  • 1 cup volkoren beschuit, verkruimeld
  • Champignon jus (zie het recept daarvoor hieronder)

Verwijder de steeltjes. In een met olie verwarmde koekenpan bak de portobello champignon voor een paar minuutjes. Meng de verkruimelde volkoren beschuit met de notenboter en een deel van de champignon jus. Plaats de Portobello's onder de grill voor 10 minuten of totdat deze zacht is en bruin. Garneer met waterkers of peterselie.

Ingredienten Champignon jus
  • 2 eetlepels boter
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 theelepeltje soja saus
  • ½ cup geitenmelk
  • ½ cup champignons, in plakjes gesneden
  • 1 cup groentebouillon
  • 1 mespuntje zout 
  • 1 mespuntje rode peper
  • 2 laurier bladeren
  • 2 cups water
  • Bieslook

Maak de champignons schoon en snijd ze in plakjes. Kook ze in een sauspan met 2 cups water en de laurier bladeren op een matig vuur. Test met een vork of ze zacht zijn aan de buitenkant.  Als ze zacht zijn, zet ze dan aan de kant.

Doe in een koekenpan de rest van de ingredienten, behalve de groentebouillon. Roer het goed, op een laag vuur om een pasta te maken. Wanneer het dikker wordt, roer er de groentebouillon doorheen. Doe de champignons en de bieslook er door en combineer het met de notenboter mix.

Vul de Portobello's.

You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest