François Villon's Zwarte Bonen Taveerne soep

vrijdag, mei 02, 2014


Ik geloof dat dit het meest vreselijke recept is dat ik ooit heb gefotografeerd, maar aan de andere kant heeft het ook weer zo zijn charme, als je er over nadenkt als een echte Middeleeuwse taveerne soep. Want dat is het. Ik was er zo benieuwd naar toen ik dit recept las. Het staat in een van mijn oude kookboeken uit de jaren 40.

Ik heb een flinke fantasie en ik neem dit graag mee in mijn gerechten. Terwijl ik deze soep aan het eten was, stelde ik mij een donkere,modderige Middeleeuwse taveerne voor mij: ruw hout, de geur van wijn en bier, lekkende daken, en zacht flikkerend kaarslicht.


Het gerecht bevat Bakon Yeast, veelal gebruikkt door veganisten om een rokerige en bacon-achtige smaak te geven aan het gerecht. Heerlijk!

Ingredients
  • 2 cups zwarte bonen
  • 2 grote uien, gehakt
  • 2 of 3 knoflook teentjes, fijngesneden
  • 8 kopjes heet water
  • ¼ theelepel gemalen bonenkruid, kervelen tijm
  • ¼ theelepel zout
  • 1 theelepel soja saus
  • ¼ theelepel Bakon Yeast
  • mespuntje cayenne

Laat de bonen overnacht weken voor 8 tot 12 uur. Gooi het water weg en kook de bonen samen met de rest van de ingredienten (behalve de soja saus en bakon yeast) in ongezout water - pas na een uur strooi je er wat zout bij, zo worden de velletjes van de bonen minder taai.

 Breng de pan aan de kook en laat het sudderen voor 75 tot 90 minuten. Roer er de soja saus doorheen, samen met de Bakon Yeast. Serveer met een beetje creme fraice.

You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest