Naan brood met Graffiti Aubergine, Tahini Saus en Za'atar

maandag, juni 15, 2015


Het spijt me, alweer een naan brood pizza recept. En ik blog er ook nog eens over. Echt spijtig vind ik dat natuurlijk niet, want ze zijn erg veelzijdig. Ik gebruik naan broden altijd als pizza bodem, daar ik het maken van een eigen pizza bodem niet bepaald leuk vind om te doen. Wat ook gebleken is, is dat de naan brood pizza's een favoriet zijn onder mijn lezers. 

Sinds een paar dagen hebben wij een klein, nieuw vriendje hier in huis rondlopen. Namelijk een ontzettend pluizig Siberisch boskat kitten, genaamd Percy (en Percival voor als we interessant willen klinken) en deze consumeert ontzettend veel van onze tijd. Koken schiet er nog weleens bij in, en ik val dan graag terug op simpele maar lekkere en vullende recepten. Naan brood pizza's zijn zulke recepten.

Ik heb vaker gepredikt over mijn liefde voor eeuwenoude kruiden (waarvan Dukkah mijn absolute favoriet is) en ik zeg het nogmaals: ik gebruik ze ontzettend graag voor het geven van een speciale bite aan mijn gerechten. Voor dit pizza'tje heb ik Za'atar gebruikt; een kruidenmengsel populair in het Midden-Oosten.

Serveer deze naan brood pizza's met een salade.


Ingrediënten 2 personen
  • 1 grote graffiti aubergine
  • 1/2 cup tahini
  • 1 knoflookteentje, fijngehakt
  • sap van 1/2 citroen
  • 1/4 theelepel versgemalen zwarte peper
  • 1 eetlepel geroosterde olijfolie + meer olijfolie om de pizza te besprenkelen
  • Honing om de pizza te besprenkelen
  • 1 theelepelkomijnzaad poeder
  • 1 1/2 theelepel grof Keltisch zeezout
  • 2 eetlepels za'atar
  • 1 eetlepel warm water (of meer, beetje afhangend van hoe dik je tahini is)
  • 1/2 cup cherry tomaatjes, gehalveerd
  • in stukjes gesneden mozzarella
  • 2 eetlepels geroosterde pijnboompitje
  • munt voor garnering
  • 2 naan broden


Verwarm de oven voor op 200C.

Snijd de graffiti aubergine in plakjes en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat en besprenkel met 1 eetlepel olijfolie en 1 theelepel grof Keltisch zeezout. Bak de aubergine in de oven gedurende 20 minuten. Wanneer klaar, verwijder de aubergine uit de oven.

Verwarm de oven vervolgens op 230C.

Maak ondertussen de tahini saus. Meng de tahini samen met de citroensap, knoflook, komijn, 1/2 theelepel grof Keltisch zeezout, zwarte peper en water.

Verdeel wat tahini saus over de naan broden en doe op elk naan brood wat aubergine en gehalveerde cherry tomaatjes, za'atar en mozzarella. Doe de naan broden in de oven en bak gedurende 10 minuten.

Verwijder de naan broden uit de oven en besprenkel met pijnboompitten, munt, olijfolie en honing.





You Might Also Like

2 reacties

  1. I like your flatbread ideas! It's summer and who wants to be in the kitchen long so these are perfect and because they are all so different you're never really eating the same thing twice!
    Happy kitty days!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks so much, and you're right, Debra! Being in the kitchen in a heatwave is not my favorite thing to do either.

      Verwijderen

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest