Ijskoffie met Kardemom slagroom

dinsdag, juli 07, 2015

Koffie en ik zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vaak kun je me spotten op het station om de trein te halen met een beker koffie in mijn hand. In de koude dagen neem ik altijd een lekkere hete bak, en in de warme dagen natuurlijk een ijskoffie van Starbucks. Daar kan ik zo van genieten.

Mensen die mij een beetje kennen, weten dat ik een haat/liefde verhouding heb met koffie. Ik drink het al vanaf mijn 17e, maar sinds een paar jaar probeer ik te stoppen. Meestal lukt het me om cold turkey te stoppen met dingen, maar koffie is daar niet een van.

Voor nu, in deze warme dagen, geniet ik nog even lekker van wat glazen ijskoffie, voor ik de zoveelste poging om te stoppen onderneem.


Nu dat de zomer in volle gang is, zit ik niet echt te wachten op een hete bak koffie. Om niet teveel geld uit te geven aan Starbucks ijskoffies besloot ik zélf wat te maken. Barista zijn leek me altijd al een interessant beroep, dus laten we aan de slag gaan!

Wat je nodig hebt:
Koffiemolen
Zeef
Kaasdoek of papieren handdoekjes
Iets om de koffie in te doen, ik gebruikte twee pannen

Ingrediënten voor de koffie
  • 10 cups koud water
  • 1 cup gemalen Espresso koffiebonen
  • Koffie siroop, karamel. Zoveel als je wilt gebruiken
  • Gecondenseerde melk, zoveel als je wilt. Voor een groot glas heb ik 3 eetlepels gebruikt
  • Een scheut volle melk
  • ijsblokjes
  • Optioneel: geraspte pure chocolade
Ingredienten voor de kardemom slagroom
  • 1 cup room
  • 1 eetlepel Muscovado suiker
  • dash of cinnamon
  • scheutje kardamom

Maal de Espresso bonen met een koffiemolen voordat je naar bed gaat. Doe het in een pan (of iets anders) en doe er de 10 kopjes koud water bij. Dek het af en laat het de hele nacht trekken. Minstens 8 uur.

Als de tijd rijp is, pak dan de tweede pan en plaats er de zeef boven op en voeg daar bovenop de kaasdoek of de papieren doekjes, en zeef de koffie. Gooi de koffiedrek weg.

Je kunt de koffie in de pan houden of het in een kan schenken. Zet het vervolgens in de koelkast en laat het goed koud worden. Ik vind ijskoffie het allerlekkerst wanneer het ijskoud is, dus koel ik het minstens een uur.

Terwijl de koffie koelt, kun je alvast aan de slag met de slagroom. Voeg toe aan de room, 1 eetlepel muscovado suiker, kaneel, kardemom en klop het tot het mooi dik is.

Als je klaar bent om de koffie te nuttigen, vul een lekker groot glas met wat ijsblokjes en vul het glas tot ongeveer 3/4 met koffie. Voeg dan de gecondenseerde melk toe, de scheut volle melk en de siroop. Roer goed.

Als je écht zoete ijskoffie wilt, kun je eventueel nog wat muscovado suiker toevoegen. Óf, om de smaak te versterken, een snufje zeezout. 

Voeg een dikke klodder kardemom slagroom toe en eindig met wat geraspte pure chocolade.

Genieten!

You Might Also Like

2 reacties

  1. I've never liked coffee and my dutch cousins find that strange.lol I'm a tea drinker through and through buuutttt I love the smell of coffee and experimenting with coffee. Sometimes what I come up with is a hit and sometimes its a miss. I think I'm going to make this for my daughter who adores ice coffee. I'm already guessing a hit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, I'm really curious what she'll think of it! :-D

      Verwijderen

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest