De herfstequinox viering; dit waren de gerechten!

woensdag, september 23, 2015


Vandaag, 23 september, is de herfst equinox en dat betekent dat de herfst nu toch écht gearriveerd is. Herfst is het seizoen dat het meest wordt geassocieerd met de dood; blaadjes eens prachtig groen sterven af, gaan dood, en laten hun takken los. De nachten worden kouder, donkerder en langer. De zon verschuilt zich achter donkere wolken en haar kracht verminderd. Schaduwen domineren het straatbeeld. Dieren verbergen zich.

Toch is herfst ook het seizoen van de oogst, wedergeboorte en opstanding. Het is het seizoen om dankbaar te zijn, het seizoen waar we de doden en onze voorouders eren. Herfst is het seizoen van geven en nemen. Een viering van leven en dood.


Op de datum dat dag en nacht gelijk zijn, uit ik mijn dankbaarheid aan de "Goden" der natuur voor een goede oogst en de schoonheid die de natuur met zich mee brengt. Om de komst van herfst te vieren, kook en bak ik graag met ingrediënten zoals appels, salie, pompoen en rozemarijn. Ik ga graag wandelen in een rustige bosrijke omgeving om te genieten van de natuur. Ik brand salie en rozemarijn wierook en brandt gele en bruine kaarsen. Ik eer de doden en voorouders door appels achter te laten op de eeuwenoude begraafplaats in mijn woonplaats, Zutphen. Dit staat symbool voor wedergeboorte en de wens van de levenden om ooit weer te worden herenigd met dierbare overledenen.

Ik vind het ook heerlijk om de tafel uitgebreid te dekken in een herfst thema en te genieten van echte herfstrecepten. Tijdens het dineren reflecteren mijn partner en ik op al waar we dankbaar voor zijn.

Één van de dingen die voor mij echt voor herfst staat, is pompoen. Voor deze herfst equinox wilde ik daar dan ook graag wat mee doen. Mijn partner had prachtige pompoenen gezaaid en deze kwamen goed van pas.

Geroosterde flespompoen,met rode druiven en pijnboompitten

Ingrediënten 2 pers.
  • 1 flespompoen
  • 1 grote bos rode druiven, pitloos
  • 1 rode ui, fijngehakt
  • 2 eetlepels olijfoloe
  • 2 eetlepels gesmolten soja boter
  • 1/2 theelepel grof Keltisch zeezout
  • versgemalen zwarte peper
  • 1 eetlepel dungesneden salie
  • handjevol geroosterde pijnboompitten
Verwarm de oven voor op 218C.
Schil de flespompoen en snijd deze in hapklare stukjes.
Doe de flespompoen in een grote kom en meng het met de druiven, salie, rode ui en olijfolie. Meng het goed. Besprenkel het met de zout en peper en doe er de gesmolten soja boter overheen. Meng het.
Spreid het uit over een met bakpapier bekleedde bakplaat, doe het in de oven en rooster het voor 30 tot 40 minuten. Schep regelmatig om.

Verdeel het over borden en besprenkel het met wat pijnboompitten.



Peer, blauwe kaas en honing naan brood pizza.

Ingrediënten 2 pers.
  • 2 naan broden
  • 1 grote peer, zeer dun gesneden
  • 1 eetlepel verse rozemarijn, gehakt
  • een groot stuk blauwe kaas, verkruimeld
  • 1 eetlepel olijfolie
  • versgemalen zwarte peper
  • grof Keltisch zeezout
  • honing

Verwarm de oven voor op 218C

Bestrijk de naan broden met olijfolie en doe er de dun gesneden plakjes peer op.

Doe er vervolgens de verkruimelde blauwe kaas op, voeg de rozemarijn toe, de zout en peper en besprenkel het met honing.

Bak het in de oven voor 10 minuten.

You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest