Italiaans gekruide aardappeltjes met zwarte truffelzout

vrijdag, oktober 02, 2015



Toen ik nog in mijn ouderlijk huis woonde, stonden aardappelen niet heel vaak op het menu, in tegenstelling tot de meeste huishoudens in Nederland. Niet dat mijn familie een hekel had aan aardappelen, maar we hadden er nooit zo heel veel zin in.

Wanneer aardappelen wél op het menu stonden, was het vaak mijn vader die ze klaarmaakte. Hij schilde ze en sneed ze in blokjes. Vaak sneed hij de letter L van mijn naam, en de letter M van de naam van mijn jongere zus. Vervolgens gooide hij de aardappeltjes in de friteuse. Ik vond het heerlijk en dit gerecht ging vaak gepaard met mijn favoriete salade, appelmoes en een stukje kip of een schnitzel. Ik vond het geweldig om tussen alle in blokjes gesneden aardappelen mijn letter te vinden.

Mijn partner is wél opgegroeid met heel veel aardappelen op het menu, en hij houdt er ook ontzettend van. Door hem heb ik eigenlijk ook wat vaker aardappelen weer op het menu gezet. Maar dan niet de saaie variant van kale, gekookte aardappelen, maar elke keer weer anders.

Ben neemt vaak zakken vol aardappelen vanuit de tuinen van zijn werk mee. Daar ben ik ook erg blij mee, ze komen altijd van pas aan het eind van de maand en je kunt ze ook lang bewaren.

Ik doe de aardappelen niet net zoals mijn vader in de friteuse, en ik schil ze ook niet. Het meest voedzame deel van de aardappel zit vlak onder zijn schil. De aardappel is zo goed als niets meer waard als dit weg is.

Dit aardappel gerechtje is heerlijk als bijgerecht, en komt goed van pas bij potlucks of een picknick.


Ingrediënten
  • 6 biologische aardappelen, gewassen en ongeschild
  • 2 eetlepels kokosolie
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • 1 theelepel Italiaanse kruiden
  • 1/2 theelepel zwart truffelzout
  • 1/2 theelepel kurkuma 

Verwarm de oven voor op 200C.

Snijd de aardappelen in hapklare stukjes en voeg ze toe aan een grote mengkom. Voeg er de eetlepels kokosolie aan toe, en meng goed. Doe er de knoflookpoeder, kurkuma en truffelzout bij. Meng het.

Doe de aardappelen op een bakplaat bekleed met bakpapier en bak ze ongeveer 25 tot 30 minuten, of tot ze gaar zijn.

You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest