Patat van pastinaak met zelfgemaakte mayonaise

maandag, oktober 19, 2015


Ondanks dat ik er van houd om gezond te eten en ik dat 9 van de 10 keer ook wel doe, zijn er toch weleens van die momentjes dat ik snak naar bijvoorbeeld Franse frietjes. Soms geef ik er aan toe, maar soms ook niet. En liever niet natuurlijk, want mijn lichaam komt altijd in opstand na het eten van junkfood. Ik ben er toen eens voor gaan zitten om een gezond alternatief te vinden voor mijn drang naar het eten van Franse frietjes.

Mijn partner en ik vinden het heerlijk om zelfgemaakte groenten te eten, en onlangs trok Ben twee monsters van pastinaken uit de grond. De groenten die je zelf verbouwd, zien er niet zo mooi uit als de groenten in de supermarkt, maar de smaak is er niet minder om. Beter zelfs, vind ik altijd.

De pastinaak is een knolgewas dat wordt gecategoriseerd als een 'vergeten groente' in Nederland. Het is een ouderwetse groente die onze voorouders volop aten. Het is voedzaam, gezond en ontzettend lekker. Maar, de pastinaak maakte zijn terugkeer. Gelukkig maar. Ze kwamen fantastisch van pas als alternatief voor Franse frietjes.


De ouderwetse pastinaak combineert heerlijk met een mayonaise recept dat ik vond in een van mijn jaren 40 kookboeken.

Klaar voor de oven

Ingrediënten Pastinaken 2personen
  • 2 grote pastinaken
  • 1 1/2 eetlepels paprika poeder
  • 2 eetlepels gesmolten kokosolie
  • 1 theelepel sesamolie  
  • een beetje cayenne poeder
  • 1 eetlepel grof Keltisch zeezout

 Verwarm de oven voor op 190C.

Was en schil de pastinaken en snijdt ze in dunne 'frietjes'. Verspreid ze vervolgens op een bakplaat bekleed met bakpapier en voeg er de kokosolie, sesamolie, paprika en cayenne poeder aan toe. Meng het goed door elkaar zodat elk frietje bekleed is.

Doe de bakplaat vervolgens in de oven en rooster de pastinaken voor ongeveer 25 minuten. Als dat klaar is, verwarm de oven dan naar 230C en rooster ze nog even voor 10 minuten. Zorg er voor dat de pastinaken niet verbranden.

Terwijl de pastinaak frietjes in de oven aan het roosteren zijn, maak dan de mayonaise.

Ingrediënten zelfgemaakte mayonaise
  • twee cups maisolie 
  • 2 verse eierdooiers
  • sap van een 1/2 citroen
  • 1/2 theelepel mosterdpoeder
  • 1 theelepel Himalaya zout
  • 1 knoflookteentje, fijngehakt
  • 1 of 2 besprenkelingen met cayenne peper
  • 1/4 theelepel paprika poeder
  • 1/4 kruidenzout

Doe in een kleine kom de kruidenzout, mosterdpoeder, Himalaya zout, cayennepeper en paprikapoeder. Voeg er de eierdooiers aan toe, nadat je zorgvuldig al het eiwit hebt weggehaald.

Roer met een lepel, en begin dan langzaam(!) de olie druppel voor druppel toe te voegen. Zorg er voor dat je dit langzaam blijft doen. De olie en het eigeel moeten goed geëmulgeerd en gelijkmatig verdeeld zijn. Blijf dit doen tot al het olie op is.

Roer er vervolgens de citroensap en knoflook door.

Tip: Als het ei-olie mengsel scheidt door het te snel toevoegen van olie, voeg er dan nog een eigeel doorheen in een aparte kom met wat zout en mosterdpoeder en voeg er dan opnieuw olie druppel voor druppel aan toe, totdat hij "neemt" en voeg het dan langzaam aan het andere ei-olie mengsel toe.



http://4.bp.blogspot.com/-HQ2VQNu5z8Y/VS4yE1w-aQI/AAAAAAAATz4/Bb8rOaXgZwk/s1600/4.png

You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest