Herfst Salade met Geroosterde Biet, Avocado en Dukkah

dinsdag, november 03, 2015


"It was November - the month of crimson sunsets, parting birds, deep, sad hymns of the sea, passionate wind-songs in the pines."
 
Hoewel de afgelopen dagen prachtig zonnig waren, met heerlijke temperaturen, ben ik mij volledig bewust van het feit dat het herfst is en dit snel zal veranderen in het koude winterseizoen. Nederland is gehuld in een dikke mist. Ik houd er van. Met het gevoel van naderend koud weer, snak ik naar comfort foods en warme salades.

Mijn favoriete herfst gerecht is toch wel met geroosterde biet, besprenkeld met een beetje olijfolie, Keltisch zeezout en Dukkah. Ook verlangde ik eigenlijk naar avocado. Ik besloot om er eens voor te gaan zitten en een lekker gerecht te verzinnen met deze drie ingrediënten.

Het recept voor Dukkah is te vinden elders op mijn blog.


Ingrediënten voor de bieten | 2 personen
  • 3 bieten, gekookt, in plakjes en vervolgens in kwartjes gesneden
  • 2 avocados
  • 2 theelepels Dukkah
  • 2 eetlepels olijfolie 
  • snufje grove Keltische zeezout

Ingrediënten Sherry Vinaigrette
  • 1 eetlepel Sherry azijn
  • 2 theelepels dijon mosterd
  • 1/2 theelepel Himalaya zout
  • peper naar smaak
  • 1/3 cup olijfolie
  • 1 theelepel honing
Verwarm de oven voor op 200C.

Verspreid op een bakplaat de in partjes gesneden bieten en besprenkel deze met een eetlepel olijfolie. Zorg ervoor dat elk partje olijfolie bevat. Sprenkel er wat Keltisch zeezout over. Rooster de bieten gedurende 30 minuten.

In de tussentijd, maak de Sherry vinaigrette. Klop de sherry azijn, dijon mosterd, honing en Himalaya zout tot een glad mengsel. Voeg er naar smaak zout en peper toe. Klop er geleidelijk aan de olijfolie door.

Wanneer de bieten klaar zijn, verwijder ze dan uit de oven en laat ze afkoelen. Laat het niet helemaal afkoelen! Schik ze op een schotel samen met de gesneden plakken avocado. Besprenkel met de vinaigrette en vervolgens wat dukkah.


You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest