Maak je eigen Baharat (Midden-Oosterse specerijenmengsel)

donderdag, november 19, 2015

 
 
De Mediterraanse keuken is een van mijn absolute favoriete keukens, en de kruiden zijn een van de dingen die mij vooral trekt in Arabisch eten.

Ik houd er van om op een luie zondag aan de slag te gaan met kruiden en zelf kruidenmengsels te maken. De meeste kruiden zijn uiteraard te verkrijgen in de supermarkt, maar komen vaak wel met chemische additieven en deze probeer ik zoveel als ik kan te vermijden.

Het maken van je eigen kruiden bespaart geld, en het is erg makkelijk om te doen. Bovendien ook erg leuk. Een geweldige bron om kruiden te bestellen is Natural Spices.



In deze blogpost laat ik je zien hoe je je eigen Baharat maakt. Baharat betekent in het Arabisch gewoon 'specerij' en wordt voornamelijk gebruikt als specerij om vlees mee in te wrijven. Ik eet uiteraard geen vlees, en ik kan je vertellen dat Baharat ook prima smaakt op vleesvervangers. Ook wordt Baharat gebruikt in soepen, gerechten met aubergine en rijstgerechten.

INGREDIENTEN
  • 1 eetlepel zwarte peperkorrels
  • 1 eetlepel komijnzaad
  • 2 theelepels korianderzaad
  • ½ theelepel hele kruidnagel
  • 1 theelepel kardemom zaad (verwijderd uit de peul)
  • 2 eetlepels gemalen gerookte paprika
  • 1 theelepel gemalen kaneel
  • ½ theelepel gemalen nootmuskaat

Verwarm een kleine koekenpan en voeg er de peperkorrels, komijnzaad, korianderzaad, kruidnagel en kardemom aan toe. Rooster ze ongeveer 3 tot 5 minuten tot ze geurig worden. Vergeet niet om de pan te blijven husselen, om het aanbranden van de zaden te voorkomen. Als ze klaar zijn met roosteren, laat ze dan compleet afkoelen. Dit maakt het gemakkelijker om ze te malen. Je kunt ze met een vijzel malen, of met een (schone) koffiemolen.

Wanneer de zaden zijn afgekoeld, maal ze tot een fijn zandachtig textuur, en voeg er de paprika, kaneel en nootmuskaat aan toe. Meng goed.

Bewaar de Baharat in een luchtdicht potje.



You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest