Pita broodjes met Vegetarische Shoarma en Citroen Tahini saus

zaterdag, november 07, 2015


Hoewel ik vegetarisch ben, eet ik voornamelijk volledig plantaardig. Wat ik altijd ontzettend leuk vind om te doen, is het 'vegetariseren' en 'veganizeren' van klassieke vleesgerechten. Een goed voorbeeld daarvan is een pita broodje. Toen ik nog vlees at, hield ik ontzettend van shoarma. Nog steeds trouwens, maar dan is de shoarma verruild voor de vegetarische variant.

Ik kan me nog goed herinneren toen ik voor het eerst vegetarisch ging eten, nu elf jaar geleden, waren de vleesvervangers bij lange na niet zo goed als dat ze nu zijn. Mijn moeder kocht eens vegetarische shoarma voor me, en deze smaakte absoluut verschrikkelijk, droog en taai.

Nu, vele jaren later, vind ik dat de vleesvervangers vaak moeilijk te onderscheiden zijn van het echte vlees. Dat was vooral het geval met de vegetarische shoarma reepjes van Tivall. Het ziet eruit als shoarma en smaakt als shoarma. Yay!

Hoewel de shoarma van Tivall absoluut prima was, heb ik het toch een beetje Baharat gebruikt om er de reepjes mee in te wrijven.

De citroen Tahini saus is geïnspireerd op het recept van http://www.themediterraneandish.com

INGREDIËNTEN 2PERSONEN
  • 2 pita broodjes
  • 1 pakje vegetarische shoarma van Tivall
  • 1 theelepel Baharat
  • 1 grote rode ui, dun gesneden
  • 2 grote tomaten, dun gesneden en gehalveerd
  • peterselie, steeltjes verwijderd
  • 2 eetlepels olijf olie

INGREDIENTEN CITROEN TAHINI SAUS
  • 1/3 cup tahini saus
  • 3 eetlepels warm water
  • sap van een halve citroen
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • 1/2 theelepel grove Keltisch zeezout
 
Meng de shoarma reepjes met een eetlepel olijfolie en wrijf ze in met de baharat tot alle reepjes bedekt zijn. Zet het even opzij gedurende een uur.

Bereid de citroen tahini saus door de tahini in een kleine kom te kloppen samen met het warme water en het citroensap, de knoflookpoeder, en zout. Klop het tot het een gladde massa is.


Grill de tomaat en de rode ui in een grillpan.

Verwarm de oven voor op 200C en doe er de pitabroodjes in gedurende 2 tot 4 minuten.

Verhit een pan en doe er de reepjes shoarma in en bereid volgens de verpakking. Als het klaar is, vul er dan de pita broodjes mee, samen met de tomaat en rode ui en strooi er wat peterselie overheen.

Enjoy!




You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest