Couscous Boerenkool Salade met Granaatappel Pitjes

donderdag, december 03, 2015

(Note: for those who don't know yet, Dash of Nostalgia will continue in my own language: Dutch. Read more *here*.)

Nu dat boerenkool weer volop beschikbaar is in de winkels, wil ik er ook graag zo vaak mogelijk van genieten. Bijvoorbeeld in smoothies of salades. Boerenkool is reuze gezond en daarom eet ik het ook zo graag.

Ik ben een van de weinige mensen die van rauwe boerenkool houdt. Als het goed klaargemaakt is tenminste. Mijn partner, aan de andere kant, heeft een bloedhekel aan boerenkool en heeft dit dan ook al jaren niet meer gegeten. Zijn gezicht sprak boekdelen toen ik hem vertelde dat er boerenkool op het menu stond.

Ik vertelde hem: eerlijk is eerlijk, we gaan ook iets eten dat ik niet zo lekker vind. Ik besloot de boerenkool te combineren met couscous. De structuur van couscous is iets waar ik echt kippenvel van krijg, en is een van de weinige dingen die ik echt niet wil eten.

Het grappige is, zowel Ben als ik vonden de salade heerlijk. De zoetigheid en knapperigheid van de granaatappel pitjes combineert goed met de licht bittere smaak van boerenkool. Het is een kleurrijke salade met mooie smaken en verschillende structuren.

INGREDIENTS 2 personen
  • 1 cup couscous
  • 1 cup granaatappel pitjes
  • 2 of 3 handjes boerenkool
  • 1 cup regenboog wortelen, in linten (je kunt hiervoor een mandoline gebruiken)
  • sap van 1 citroen
  • 1 theelepel dijon mosterd
  • 1 eetlepel honing
  • 3 eetlepels olijfolie
  • versgemalen zwarte peper
  • 1/2 theelepel grof zeezout
  • 1 eetlepel appelazijn

Kook de couscous volgens de verpakking. Laat het afkoelen.

Maak ondertussen de vinaigrette door de olijfolie met het sap van de citroen, zeezout, dijon, appelazijn, honing en zwarte peper te mengen. Roer goed en zet het even opzij.

Wanneer de couscous is afgekoeld, meng het in een kom met de boerenkool, de wortel linten en de granaatappel pitjes. Roer goed door elkaar heen en besprenkel het met de vinaigrette.





You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest