Groene Asperge en Boerenkool Pizza + Vegan Pesto

zaterdag, december 19, 2015


Ik ben een van de weinige mensen die dolenthousiast is als boerenkool weer in de winkel verkocht wordt. Dit in tegenstelling tot mijn partner, die er echt een vreselijke afkeer tegen heeft.

Ondanks dat hij het zo vies vindt, wilde hij wél deze naan pizza's proberen en, wonder boven wonder, hij vond ze ontzettend lekker. Net als ik.

Dit recept is geïnspireerd op de asperge, rucola en pesto pizza van het veganistische kookboek van Food 52. Een geweldig kookboek met de heerlijkste recepten.

De pizza in het kookboek van Food 52 was erg lenteachtig, en ik besloot er de herfst/winter variant van te maken. In plaats van rucola gebruikte ik boerenkool.

Zoals gewoonlijk heb ik wederom geen eigen pizzabodem gemaakt, maar een naan gebruikt.


Ook heb ik de veganistische pesto gemaakt die met het recept kwam. Ik ben dol op pesto en had eigenlijk nog nooit een veganistische variant gemaakt. Ik was reuze benieuwd. Het parmezaan werd vervangen voor gistvlokken.

De pesto is verrukkelijk en kwam nadien nog veel van pas, in bijvoorbeeld pasta gerechten.

Ingrediënten voor de pizza
  •  2 naan broden
  • 350g groene asperges 
  • een handje boerenkool

Ingrediënten voor de veganistische pesto 
  •  60g (2 cups) basilicum blaadjes
  • 50g (1/2 cup) pijnboompitjes 
  • 1 á 2 teentjes knoflook, grof gehakt
  • 120ml (1/2 cup) olijfolie
  • 3 eetlepels gistvlokken
  • 1 eetlepel versgeperst citroensap
  • zout en peper

Verwarm de oven voor op 200C.

Om de pesto te maken, doe de basilicum, citroensap, walnoten, olijfolie, gistvlokken, zout, peper en knoflook in een blender, of een food processor, en blend.

Besprenkel de naan broden met water en smeer er wat pesto op uit. Doe er de boerenkool op en leg er de asperges op.

Bak de naan pizza's voor ongeveer 6 minuten in de oven.




You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest