Winterse Witlof Salade met Vegetarische Speckjes

zondag, december 06, 2015


Toen ik deze prachtige salade zag staan in de kerst uitgave van het geweldige magazine Foodies, wist ik direct wat ik met de witlof die Ben had meegenomen uit de tuinen van kasteel Hackfort moest doen.

Als kind zijnde was ik zo dol op witlof ham en kaas -die mijn moeder als de beste maken kan- dat ik het kon bestempelen als mijn lievelingsgerecht. Sinds ik vegetarisch ben heb ik dit, uiteraard, al heel lang niet meer gegeten en ben ik altijd op zoek naar andere lekkere recepten met witlof. Deze witlof salade maakte mij reuze benieuwd toen ik hem in Foodies zag staan. Ik veganiseerde dit recept door de spekjes te vervangen voor de gerookte speckjes van De Vegetarische Slager.

Het originele recept gebruikt ook nog roodlof, maar dit was helaas overal uitverkocht. De speckjes heb ik overigens flink uitgebakken, daar houd ik van!


Ingrediënten
  • 5 á 6 stronkjes witlof
  •  Gerookte speckjes van de Vegetarische slager
  • 8 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels pompoenpitten
  • 12 mandarijntjes
  • 2 eetlepels citroensap
  • 1 theelepel mosterd
  • grof Keltisch zeezout
  • vers gemalen zwarte peper

Verhit twee eetlepels olijfolie in een koekenpan en bak er de vegetarische speckjes in uit. Voeg op het laatst de pompoenpitten er door en bak ze mee tot ze goudbruin zijn. Laat op een bord afkoelen.

Halveer 6 mandarijnen en pers ze uit. Breng het sap van de mandarijnen aan de kook op hoog vuur en laat het inkoken. Laat het sap afkoelen.

Maak de witlof schoon en snijd ze in lange dunne reepjes.

Pel de overige zes mandarijnen en snijd deze in plakjes.

Maak de dressing van de overige olijfolie, het ingekookte mandarijnsap, citroensap, mosterd en breng het op smaak met zout en peper.

Verdeel de witlofreepjes over borden en bestrooi ze met de vegetarische speckjes, en de pompoenpitten. Besprenkel het met de dressing en serveer het direct.




You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest