Vegan Taco's met Nangka en Avocado

dinsdag, februari 09, 2016


Mexicaans eten vind ik echt heerlijk, en dan vooral taco's. Eigenlijk sinds ik vegetariër ben, én voornamelijk plantaardig eet, eet ik nooit meer taco's. Opzich zijn taco's heel veelzijdig en dus makkelijk te veganiseren/vegetariseren. Daarnaast zijn er tegenwoordig zulke heerlijke vleesvervangers te krijgen (denk hierbij aan De Vegetarische Slager) dat vlees toch wel (voor mij in ieder geval) overbodig wordt.

Ik wilde geheel plantaardige taco's op mijn bord en besloot ze te vullen met Nangka en Avocado.
Nangka is ook wel bekend als Jackfruit; een vrucht uit de Oosterse keuken.

Voor dit gerechtje heb ik rijpe Nangka uit blik gekocht. Een enkele keer vind je weleens verse Nangka's op de markt, maar zelf bereiden vind ik altijd een ontzettende kliederboel worden, dat Nangka toch wel een van de weinig uitzonderingen is waarbij ik het niet vers koop. Nangka uit blik is een prima vervanging, maar kook ze dan wel eerst even kort om de smaak van het blik te verwijderen.


Ingrediënten 2 - 4 pers.
  • 1 blik Nangka (ook wel bekend als Jackfruit)
  • ijsbergsla, kleingesneden
  • Sap van een halve limoen
  • 1 zoete ui, in dunne ringetjes gesneden
  • 1 avocado, in reepjes gesneden
  • taco schelpen
  • 1/2 theelepel zwart lava zout uit Hawaii
  • 1/2 theelepel versgemalen zwarte peper
  • 1/4 cup chipotle saus (meer als je van pittig houdt)
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • 1/2 theelepel komijnzaad poeder 
  • gerookte olijfolie

Breng water aan de kook, en kook de Nangka voor ongeveer 5 á 10 minuutjes. Snijd ze vervolgens in dunne reepjes.

Verwarm 1 eetlepel geroosterde olijfolie (gewone olijfolie is ook prima) en een snufje zout in een pan en doe er de in ringetjes gesneden zoete ui en knoflook bij. Kook de ui tot hij glazig ziet. Ongeveer 4 minuten. Voeg er vervolgens de oregano, komijnzaad poeder, en zwart lava zout bij.

Doe de Nangka bij de ui mix en roer er de chipotle saus door. Roer goed en regelmatig voor ongeveer 5 minuten. Doe er op het laatst de limoensap en versgemalen peper bij en roer goed tot alles bedekt is. Wanneer klaar, zet het even opzij.

Verwarm de taco's volgens de verpakking. Wanneer klaar, schep er wat kleingesneden ijsbergsla in, avocado en de ui - Nangka mix. Besprenkel eventueel nog met wat zout en peper naar smaak. En genieten maar!



You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest