Mini pizza's met Komijn Geroosterde Rode Kool + Kikkererwtensaus

maandag, april 11, 2016


Ik blijf het ontzettend leuk vinden om zélf pizza's te verzinnen met verschillende bodems (naan brood, pita broodjes, etc) en toppings. Ditmaal werden het pita brood pizza's met een topping van rode kool, feta en koriander, en een geheel plantaardige saus van kikkererwten.

Ik ben nooit een fan geweest van rode kool, zéker niet van rode kool uit potjes, maar laatst kregen mijn partner en ik een enorme rode kool aangeboden. Daar wilden we toch wel graag wat mee doen.

Ik besloot het te roosteren met wat knoflookpoeder, grof zeezout en komijn. En wat was dát lekker! Zodra ik het uit de oven haalde, kon ik er niet vanaf blijven en bleef er van snoepen. Gelukkig bleef er nog genoeg over om op de mini pizza's te doen.



Ingrediënten 2 personen
  • 4 pita broodjes
  • een kwart van een rode kool, snijd het in dunne reepjes
  • 1 theelepel gemalen komijnpoeder
  • 1 theelepel grof Keltisch zeezout
  • 2 eetlepels gerookte olijfolie voor de rode kool (gewone olijfolie voldoet ook prima)
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • verkruimelde feta kaas
Ingrediënten Kikkererwtensaus
  • 1 blikje kikkererwten (bewaar het vocht voor de saus)
  • 1 eetlepel edelgist
  • half kopje olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, fijngehakt
  • peper en zout naar smaak

Vewarm de oven voor op 200C.

Op een bakplaat bekleed met bakpapier, spreid er de rode kool over uit en meng het met twee eetlepels olijfolie. Besprenkel met de komijn, knoflookpoeder, en zeezout en meng goed. Rooster de rode kool gedurende 20-25 minuten. Kijk af en toe om te zien of het niet verbrand.

Terwijl de rode kool in de oven zit, maak je de saus.

Giet de olijfolie en de kikkererwten (+het vocht) in de blender en doe er de edelgist en peper en zout door bij. Blend het tot het een gladde massa is. Zet het even opzij. (Ik maak altijd een grote hoeveelheid van de kikkererwt saus, om deze op andere dagen als, bijvoorbeeld, pastasaus te gebruiken.)

Verwarm de pita broodjes volgens de verpakking.

Als de rode kool klaar is, haal deze uit de oven.

Bestrijk de pita broodjes met een eetlepel kikkererwt saus en schep er wat rode kool op. Doe er wat verkruimelde feta kaas en fijngehakte koriander overheen.



You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest