Zomerse plaattaart met groene asperges en gerookte speckjes van de Vegetarische Slager

dinsdag, mei 10, 2016


Groene asperges zijn een van mijn favoriete groenten. Nu dat het aspergeseizoen dan ook weer volop in gang is, kan ik mijn geluk niet op. Ik gebruik ze, de asperges, ontzettend vaak in gerechten gedurende het seizoen, op een zo divers mogelijke manier.

In de Allerhande zag ik een recept voor Flammkuchen, en deze was om van te watertanden. Ik besloot dit recept te gebruiken ter inspiratie voor mijn plaattaart. De Flammkuchen uit de Allerhande bevatte echter vlees (spekjes) dus ik verving deze voor de overheerlijke Gerookte Speckjes van de Vegetarische Slager. De bodem van brooddeeg verving ik voor bladerdeeg, en de Gruyère voor Fetakaas. De rest van de ingrediënten behield ik.

Het is een heerlijk zomerse plaattaart geworden, die je in een handomdraai op tafel hebt. Serveer het met een salade.


Ingrediënten - 4 personen

  • Pakje bladerdeeg
  • 200ml crème fraîche
  • 2 theelepels nootmuskaat
  • 350g groene asperges
  • gerookte speckjes van de Vegetarische Slager
  • fetakaas
  • 250g cherry tomaatjes
  • 15g peterselie
  • peper en zout naar smaak
  • 1 ei, losgeklopt 

Verwarm de oven op 200C.

Op een bakplaat bekleed met bakpapier leg er de plakjes bladerdeeg op in een rechthoekige vorm. Rol de randjes van de bladerdeeg iets omhoog.

Meng de crème fraîche, nootmuskaat, zout en peper. Bestrijk er het bladerdeeg mee. Klop een ei los en bestrijk er de randjes van het bladerdeeg mee.

Breek de onderkant van de asperges af, en halveer de asperges in de lengte. Snijd ze vervolgens in stukjes.

Bak de gerookte speckjes kort op in een koekenpan en wanneer klaar, bestrooi deze dan over het deeg. Verdeel vervolgens de asperges over het deeg.

Verkruimel er de fetakaas over heen, en bak de plaattaart circa 20 minuten in het midden van de oven, of wanneer het goudbruin van kleur is.

Halveer de cherry tomaatjes en snijd de peterselie. Verdeel de tomaatjes over de plaattaart en bestrooi het met de peterselie.

Serveer direct.



You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest