Instagram recepten + wat hield mij bezig...

vrijdag, oktober 14, 2016


Met veel spijt moet ik bekennen dat ik hier vrij weinig actief ben geweest de afgelopen maanden. Op mijn beide blogs heb ik even een pauze gehouden; mijn agenda werd tijdelijk in beslag genomen door wat belangerijker prioriteiten, plus ik ben onwijs druk geweest met schilderen (aquarel); een voor mij heerlijk ontspannen activiteit waar ik echt van kan genieten; lekker met een kop thee en mijn favoriete muziek erbij. Familie, vrienden en kennissen -en zelfs vreemden- hebben mij de afgelopen tijd aangemoedigd mijn werk, en prints daarvan, te verkopen en gezegd mij graag te willen steunen hierin. Wat fantastisch en onwijs lief zeg! Ik ben dan ook druk bezig "achter de schermen" dit te realiseren.

Dan dit: zoals sommigen van jullie weten kleed ik mij al iets meer dan 10 jaar in de 'vintage stijl'. Ook op dat gebied heb ik een "kleine" verandering ondergaan. Ik kleedde mij eigenlijk al iets meer dan een jaar niet meer in echte authentieke vintage kleding -wat ik heel bevrijdend vond- en sinds een kleine poos heb ik de vintage look eigenlijk helemaal afgeschud. Of het ooit nog terug komt... dat weet ik niet, maar voor nu mis ik het niet.

Toch ben ik niet iemand die maar 'gewoon' een spijkerbroek aantrekt en een 'simpele trui.' Zo ben ik eigenlijk nooit geweest. Ik houd er nu eenmaal van om overal mijn eigen draai aan te geven en een beetje anders te zijn dan de meeste mensen die je tegen komt op straat. Tegenwoordig kan ik mijzelf qua kleding helemaal vinden in de Boho style. Ik ben er dol op mijn haar los en lang te dragen -gevlecht met accessoires zoals veren en haarkettinkjes-, mooie hoge laarzen en boho jurken.

Ook op het gebied van koken deed ik het even rustig aan; we probeerden weinig nieuwe dingen en ik kookte eigenlijk bijna alleen maar snelle en simpele recepten die ik eigenlijk niet zo heel blog-waardig vond. Ik maakte lange dagen en koken schoot er weleens even bij in. Dat gold ook voor gezond eten overigens, en dat heb ik geweten. Ik kwam wat kilo'tjes aan en ik zat niet lekker in mijn vel. Mijn energie was nergens te bekennen en mijn huid liet ook echt zien dat ik mij niet zo lekker voelde de afgelopen tijd. Inmiddels werk ik er weer hard aan om op de gezonde tour te gaan. Daar voel ik mij uiteindelijk toch het beste bij; fysiek én mentaal.

Toch heb ik niet volkomen stil gezeten en deelde ik regelmatig wat receptenfoto's op mijn Instagram account. Vaak kwam er dan de vraag of ik de recepten even wilde opschrijven, en ik vond het eigenlijk wel een leuk idee om ze hier op dit blog te delen als eerste post na mijn blogpauze.

Zomerwrap met wortel-limoen mayonaise, vegetarische "kipstuckjes" en mango
Deze wrap is een echte favoriet bij familie en vrienden, en zelfs bij collega's van mijn partner. Afgelopen zomer hadden wij het jaarlijks etentje op de molen waar mijn partner werkt. Er werd verwacht dat iedereen iets meenam. Ik besloot deze wraps te maken en wat waren ze een succes. Op deze manier heb ik meteen mensen kennis kunnen laten maken met een heerlijke vleesvervanger van de Vegetarische Slager; namelijk de vegetarische kipstuckjes die écht niet onderdoen voor echte kip, en bovendien ook nog eens gezonder zijn; namelijk zonder de groeihormonen en antibiotica wat tegenwoordig veel in kip zit.

Recept
  • Wraps
  • Kipstuckjes van de vegetarische slager of kipstukcjes van Vivera
  • 4 eetlepels romige mayonaise
  • rasp en sap van 1/2 limoen
  • zakje Albert Heijn rauwkost peen
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 mango, in blokjes gesneden
  • zout en peper
  • een klein beetje burrito seasoning
  • ijsbergsla
Verwarm de wraps volgens de verpakking.
Meng 4 eetlepels mayonaise met de rasp en sap van de halve limoen en meng er de rauwkost peen doorheen. Zet opzij.

Meng 2 eetlepels olijfolie door de vegetarische kipstukjes en breng deze op smaak met zout en peper en wat burrito seasoning. Bereidt de kipstukjes volgens de verpakking

Bestrijk de wraps met de wortel-limoen mayonaise en doe er wat ijsbergsla op. Doe er wat mango en kipstuckjes op en rol de wraps op en snijd eventueel doormidden.

Geroosterde bieten en pompoensalade met aardappeltjes en vegetarische worstjes
Een heerlijke herfstige salade. Ik zag dit recept staan in de Allerhande maar in plaats van pompoen gebruikten zij pastinaak. Helaas was deze op dat moment even niet te verkrijgen in de Albert Heijn en ik besloot voor pompoen te gaan. Het is per slot van rekening herfst en pompoen is een must in een herfstige salade. Het bleek dan ook geen verkeerde keuze te zijn.

Recept
  • 1 zakje pompoenblokjes van de Albert Heijn
  • zakje aardappelpartjes met schil
  • ongekookte bieten, in partjes gesneden
  • Little Willy's van de Vegetarische Slager
  • Curry Ketchup

 Plaattaart met witlof, knolselderij, peer, walnoten en gorgonzola
Ik ben dol op plaattaarten. Ze zijn heel divers; je kunt er alle kanten mee op. Ze zijn in een mum van tijd klaar en dus heel handig als je tijd tekort komt, of even niet zo'n zin hebt om uitgebreid te gaan koken. Deze plaattaart is, hoe lekker ook, niet geschikt voor iedereen, daar het een vrij uitgesproken smaak heeft vanwege de knolselderij, witlof en gorgonzola kaas. Toch combineert het zoete van de peer er heerlijk mee. Hij is in ieder geval het proberen waard. Ook dit receptje komt uit de Allerhande.


Recept
  • Bladerdeeg
  • 125g crème fraîche
  • 1 kleine knolselderij
  • 3 stronkjes witlof
  • 150g gorgonzola
  • 2 peren
  • 50g walnoten
  • 1 losgeklopt ei
 Verwarm de oven voor op 200C. 
Op een bakplaat bekleed met bakpapier, rol de bladerdeeg uit. Buig de randjes een beetje omhoog en bestrijk het deeg met losgeklopt ei.Verdeel vervolgens de crème fraîche over het bladerdeeg.

Schil de knolselderij en snijd in kleine blokjes. Snijd de onderkant van de witlof en snijd de stronken doormidden. Verwijder de harde kern. Snijd de witlof vervolgens nog een keer door midden.

Verdeel de knolselderij en de witlof over het bladerdeeg.

Snijd de gorgonzola in blokjes en verdeel het over de plaattaart. Bak het vervolgens in 25 minuten gaar.

Snijd de peren door midden en verwijder het klokhuis. Snijd de peer vervolgens in kleine blokjes en verdeel het over de plaattaart.

Strooi er  vervolgens de walnoten over heen.

Gegrilde nectarine salade met tomaatjes, witte kaas en pijnboompitten
Op een hete zomeravond gaat er, wat mij betreft, niets boven een verfrissende salade.
Ik heb nooit zo heel veel zin in zware maaltijden tijdens een hittgolf, en deze salade was wat mij betreft een prima "tegengif" voor de warmte van afgelopen zomer. Ik ben dol op gegrild fruit en dan met name nectarines; de zoete smaak van de vrucht en het rokerige van de grill zijn een heerlijke combinatie. Deze salade kun je prima meenemen tijdens een picknick, potluck of natuurlijk tijdens een barbecue.

Recept
  • 2 nectarines, in dunne plakjes gesneden
  • olijfolie
  • 2 theelepels honing
  • 2 theelepels dijon mosterd
  • 2 theelepels witte balsamico azijn
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • rucola
  • cherry tomaatjes, gehalveerd
  • witte kaas
  • pijnboompitten
Verhit een grillpan en besprenkel de plakjes nectarine met wat olijfolie. Grill de nectarines 2 tot 3 minuten tot je mooie grillstrepen krijgt. Keer de nectarines om, en wanneer je ze allemaal hebt gehad zet ze dan even opzij.

Meng in een kommetje 3 eetlepels olijfolie, de honing, dijon mosterd en de balsamico azijn. Doe er wat zout en peper bij naar smaak.

Rooster de pijnboompitten en zet even opzij.

Doe de rucola op een schaal en verdeel er de nectarines, cherrytomaatjes over. Besprenkel met de dressing. Verdeel er vervolgens de witte kaas en pijnboompitten over.

Pittige Vegan salade van Bloemkool, Kikkererwten en Harissa
Echt heel pittig eten wij niet vaak, maar soms kun je er zo'n zin in hebben! Ik ben dol op
kikkererwten en geroosterde bloemkool, en dit recept is een heerlijke combinatie daarvan. Het is geheel plantaardig. Mocht je het vegetarisch willen, dan is dit ook heerlijk met wat verkruimelde feta kaas er overheen.

Recept
  • 1 bloemkool, hapklare stukjes
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1/2 theelepel grof Keltisch zeezout
  • 1 theelepel komijnzaad
  • 1 blikje kikkererwten (schoongespoeld)
  • 1 zoete ui, in dunne ringetjes gesneden
  • 2 of 3 eetlepels harissa
  • 1 eetlepel water
  • takjes verse peterselie en koriander
  • sap van 1/2 citroen
Verwarm de oven voor op 200 graden. Spreidt de bloemkoolroosjes gemengd met 3 eetlepels olijfolie, de zout en de komijnzaad over de bakplaat bekleed met bakpapier uit en rooster ze voor ongeveer 20 minuten. Voeg er daarna de kikkererwten aan toe en rooster het geheel nog 10 minuten extra.

Verhit ondertussen een koekenpan met 1 eetlepel olijfolie en een beetje zout en voeg er de zoete ui aan toe. Bak ze op middelhoog vuur tot ze zacht zijn. Voeg er vervolgens 2 of 3 eetlepels harissa aan toe en 1 eetlepel water.

Scheur de blaadjes van de peterselie en koriander in grove stukken en strooi deze over de bloemkool en kikkererwten wanneer deze klaar zijn. Doe er het sap van de citroen bij en meng dit alles met de zoete ui.

Geroosterde bieten met karwijzaad, sinaasappel honing dressing en witte kaas
Biet is echt mijn 'to go food' tijdens de herfst. Ik houd ontzettend van de smaak van geroosterde biet en dan het liefst in combinatie met specerijen zoals duqqa, of, in dit geval, met karwijzaad. 

Recept
  • 800 gram rauwe bieten 
  • 4 eetlepels arachideolie 
  • 3 theelepels karwijzaad
  • Tijm (vers of gedroogd - ik gebruikte gedroogde tijm)
  • sap van 1/2 sinaasappel
  • 1 1/2 eetlepel honing
  • 100 gram witte kaas
  • versgemalen zwarte peper
  • klein beetje grof Keltisch zeezout
Verwarm de oven voor op 200C. Schil de bieten en snijd deze in partjes. Meng de bieten met 3 eetlepels arachideolie, karwijzaad, peper en zout. Rooster de bieten in het midden van de oven gaar. Schep ze elke 15 minuten om.

Pers de sinaasappel uit en meng het met de rest van de arachideolie, de tijm, honing en eventueel wat peper en zout. Klop het tot een dressing.

Neem de bieten uit de oven en besprenkel ze met de dressing en verkruimel er wat witte kaas over.


You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest