Kruidenolie van Verse Kruiden

zaterdag, december 17, 2016


Als herbalist en kruidenliefhebber ben ik altijd heel veel met kruiden bezig; ik maak er thee van, tincturen, kompressen, zalfjes, etc, en vaak is het dan zo dat ik restjes kruiden overhoud. Iets waarvan ik eerder nooit zo goed wist wat ik ermee aan moest. Maar er is een mooie oplossing voor!

Omdat ik het zo ongelofelijk zonde vind om de restjes van de kruiden niet te gebruiken (zéker als je nagaat dat men gemiddeld p/p 47 kilo per jaar in de afvalbak laat belanden - terwijl dit helemaal niet nodig is!) maak ik er altijd een smaakvolle, "rustieke" kruidenolie mee.

Heerlijk een paar druppeltjes over een salade, als dip bij naanbrood of doe wat door de pasta voor een kruidige touch.

Bewaar deze kruidenolie afgedekt in de koelkast en niet langer dan twee weken.

Ingrediënten
  • 30g verse kruiden (zelf heb ik platte Peterselie, Koriander, Basilicum en Selderij gebruikt)
  • 500ml olie (zelf heb ik olijfolie gebruikt met een paar druppeltjes gerookte olijfolie erdoor)

Breng een pan met ruim water aan de kook en verwijder ondertussen de harde steeltjes van de kruiden.

Wanneer het water eenmaal kookt, blancheer de kruiden voor 8 seconden. Haal de kruiden met een schuimspaan uit het kokende water en doe ze meteen in een kom met ijswater om het kookproces te stoppen.

Droog de kruiden goed met een theedoek.

Doe de kruiden en de olie in een blender (of gebruik een staafmixer) en pureer voor ongeveer 20 seconden.

Om een intensere smaak te krijgen laat de kruiden dan even koelen in de koelkast en doe ze vervolgens weer in de blender. De wrijving van de blender verwarmd de kruiden waardoor er meer smaak los en komt en deze intenser wordt.



You Might Also Like

0 reacties

Google+ Followers

Populaire posts

Pinterest